ספיידרמן ללא גבולות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספיידרמן ללא גבולות
סוגה אנימציה, פעולה
יוצרים סטן לי, סטיב דיטקו וג'ק קירבי
כותבים מייקל ריבס (ששת הפרקים הראשונים) לארי ברודי (יתר הסדרה)
בימוי פטריק ארצ'יבלד
ארץ מקור ארצות הברית
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 13
הפקה
מפיק אבי ארד, וויל מיניאו
מפיקים בפועל אבי ארד עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה מארוול אנטרטיינמנט, סבן אנטרטיינמנט עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה דיסני+ עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה Jeremy Sweet עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 30 דק'
שידור
רשת שידור Fox Kids (ארצות הברית)
רשת שידור בישראל פוקס קידס (תקופת השידור המקורי), ערוץ ג'טיקס (שידורים חוזרים ב-2008)
תקופת שידור מקורית 2 באוקטובר 199931 במרץ 2001
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספיידרמן ללא גבולותאנגלית: Spider-Man Unlimited) היא סדרת טלוויזיה מונפשת המשמשת כספין אוף של "ספיידרמן: סדרת האנימציה" שמספרת את סיפורו של ספיידרמן אחרי שהחזיר אליו את מרי ג'יין ווטסון לאחר שנעלמה במהלך הסדרה הקודמת. הסדרה ממשיכה את הסיפור הידוע שבו פיטר פרקר הוא צלם העיתון המפורסם שנקרא "דיילי ביוגל" שמנוהל על ידי הבוס העצבני ג'יי ג'ונה ג'יימסון ששונא את ספיידרמן.

הסדרה, שהייתה המתחרה של להיט האנימה "פוקימון" בזמנו, ירדה מהמסך בארצות הברית עם סיום העונה הראשונה עקב אחוזי צפייה נמוכים. 13 הפרקים מעונה זו שודרו בלבד, והתוכנית הסתיימה עם סוף פתוח. עם זאת, מספר פרקים נוספים מהעונה השנייה נכתבו אך מעולם לא הונפשו, כשביניהם גם פרק שיסגור את הסוף הפתוח.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשנה לאחר ירידת הסדרה הקודמת, הוחלט להחזיר את ספיידרמן למסך המצויר, אולם דיסני החזיקו באותה העת בזכויות היוצרים על הסדרה שהסתיימה וסירבו לחדשה לבקשת פוקס קידס (שלימים תירכש על ידי דיסני).

התכנון המקורי של מארוול היה ליצור סדרה בת 26 פרקים שתציג את העלילות הנבחרות של ליין הקומיקס המקורי של "ספיידרמן המדהים", אולם אולפני קולומביה שנרכשו באותה העת על ידי סוני חתמו על חוזה עם מארוול להפקת הסרט "ספיידרמן" ומנעו משפטית גישה לחברת סבן הפקות לאירועי חוברות הקומיקס או לחליפת הספיידרמן המקורית בהן התעניינה עלילת הסרט.

בשל הקרבה לשנת 2000 ההפקה התבקשו לאחר מכן להתעסק עם ספיידרמן 2099 שמציג עולם עתידני שבו הכל היה תואם את הפנטזיה שציפו שתתרחש במציאות של האלף השלישי לספירה. לאחר שעוצב הקונספט וחלק מהעלילה, מארוול ביקשו לאחד קונספטים של פיטר פארקר כספיידמן ועולם מדע בדיוני כמו ביקום מארוול 2099, מארוול העבירה רשימת דמויות שרצתה לסדרה (דת'לוק נאסר לבסוף לשימוש בשל חוזה אחר על הפקת סרט עליו שבוטל), וההפקה תכננה קו שיספר על הגעת פיטר למציאות מקבילה בה דודו, בן פארקר, לא נרצח ופיטר שזכה לכוחות על גדל להיות אדם לא מוסרי מה שהפך אותו לונום במקום לספיידרמן, מארוול התנגדה לעלילה בה יהיו 2 פיטר פארקרים וביקשה ליצור סיפור על עולם מקביל וקיפוח גזעי שהוביל ליצירת הסדרה הזו.

הסדרה הונפשה בידי אולפני דונג יאנג מקוריאה הדרומית שנודעו ביצירת סדרות אנימציה אמריקאיות מוצלחות מסוף שנות ה-80 של המאה ה-20 ובמהלך שנות ה-90 של המאה ה-20, כמו "באטמן - הסדרה המצוירת", "מייטי מקס" ו"הגרגולים". באופן אירוני, גם "באטמן: הדור הבא" שהייתה מתחרה של "ספיידרמן ללא גבולות", הונפשה בידי דונג יאנג.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספיידרמן כפי שנראה בחליפת הננוטכנולוגיה שלו במהלך הסדרה.

בתחילת הסדרה חושף ג'ון ג'יימסון, בנו של ג'יי ג'ונה ג'יימסון, תוכנית סודית שבה תכננה נאס"א מעבורת חדשנית שתעבור דרך שער שיגור לצד השני של השמש כדי לחקור את החיים על כוכב דמוי כדור הארץ אשר נקרא "הארץ הנגדית" ושכוח מסתורי שהגיע ממנו חיסל חללית לא מאוישת שנאס"א שלחה חצי שנה קודם למסיבת העיתונאים של ג'יימסון. בטרם השיגור פיטר פארקר מבחין בונום וקרנג' מנסים להתפרץ לטיסה כדי להגיע לכוכב המדובר ולשחרר את גזע החייזרים העתיק שאליו הם משתייכים שקבור בו ומתכנן להשתלט על היקום החל מהארץ הנגדית. ספיידרמן חושד שהם מנסים לחבל בטיסה ומנסה לעצור אותם אך לא מצליח להילחם בשניהם ומושלך מסיפון המעבורת בזמן שונום וקרנג' מתרסקים ביחד עם ג'ון ג'יימסון לתוך שער השיגור לארץ הנגדית.

מכיוון שספיידרמן היה האחרון שנחת מהמעבורת, העולם חושב שהוא היה זה שחיבל בטיסה של ג'ון. ג'יי ג'ונה ג'יימסון חושב שבנו נהרג בהתרסקות ומכריז על פרס כספי של 10 מיליון דולרים על ראשו של ספיידרמן שנרדף עקב הפרס הכספי הגדול בכל רחבי ניו יורק. לאחר שנפצע קשה בהתרסקות בניין העולם מאמין כי הוא נהרג, אך הוא שורד את ההתרסקות ומחליט לפרוש מחייו כספיידרמן לטובת חיי משפחה עם אשתו, מרי ג'יין.

לאחר חצי שנה שהתעלם מהחליפה שלו, פיטר מחליט לצאת לחלל עם חליפה חדשה העשויה מננוטכנולוגיה שהוא גנב ממעבדתו של ריד ריצ'רדס. בידיעה שג'ון ג'יימסון שרד את ההתרסקות לאחר מסר ששלח לכדור הארץ, הוא מחליט לצאת ביחד עם מעבורת חילוץ לארץ הנגדית, כאשר השאלה שנשאלת היא "האם הוא יוכל להחזיר את ג'ון ג'יימסון לכדור הארץ?".

העונה השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטענת וויל מיניאו שהיה מהמפיקים האחראיים על הסדרה, שישה פרקים מהעונה השנייה נכתבו אך לא הונפשו לפני ביטול המשך התוכנית.

בעונה זו הצליח ספיידרמן לנצח את גזע החייזרים שניסה להשתלט על היקום בעזרת תוכנית שהכינו אדי ברוק וקליטוס קאסידי, לאחר שגם הצליח להביס את הוד התפתחותו ששלט בכוכב והתנהג בגזענות ואכזריות כלפי בני האדם. בפרק השני של עונה זו היו אמורים בני האדם לקבל אזרחות זהה לזו של אנשי החיה, דבר שהיה מקנה להם לחיות חופשיים בכוכב.

ספיידרמן מחליט לעזוב את חבורת המורדים האנושיים שמונהגת על ידי ג'ון ג'יימסון לאחר שהשלום חזר לכוכב ומנסה לחזור לכדור הארץ דרך הסתובבות ברחבי הארץ הנגדית. הוא מחפש חללית שתחזיר אותו לכדור הארץ ולאשתו, ובדרך הוא פוגש ונאלץ להילחם בגרסאות נגדיות של אויביו וחבריו מכדור הארץ בדיוק כמו בעונה הקודמת.

לדברי לארי ברודי (תסריטאי הסדרה), בפרק 26 היה אמור ספיידרמן למצוא מעבורת ולחזור ביחד עם ג'ון ג'יימסון לכדור הארץ. כמו גם, בעונה זו הייתה אמורה להתגלות זהותו הסודית של הגובלין הירוק כהקטור, בעלה הנעדר של נאוקו.

לארי ברודי פרסם את עלילת העונה שכתב בזמנו לפוקס קידס באתר האינטרנט הרשמי שלו ב-28 בנובמבר 2016[1]:

  • פרק 14 היה צריך להכיל את סוף סאגת הסינופטיק שבה נסתיימה הסדרה, בעזרתם של הגובלין הירוק (שבהמשך יגלה את זהותו למשפחתו אותה הלך להציל) והמורדים (לצד תרומה מהנשר שהלך לחלץ את קארן מאחוזת וונדגור) ספיידרמן מצליח להביס את הסינופטיק ולגרום לונום וקארנג' שחטפו את המארחים האנושיים שלהם (קאסידי נתן לעצמו לחזור לחיק הסימביוט) ונוצרו מחדש (וגם השתלטו על ברומלי) לברוח משדה הקרב. הוד התפתחותו וסר ראם לומדים תבוסה מהי, בעוד ששאר אבירי וונדגור מתפזרים כל אחד לדרכו. לורד טייגר, ספיידרמן, ג'ון ג'יימסון וגיט הוסקינס נוסעים לאוניברסיטת אמפייר סטייט לבקש את עזרתו של ד"ר בורובסקי שחקר את הסינופטיק, הם מגלים שהסימביוטים התפרצו בכל העולם, ספיידרמן וג'ון עולים לגג לתקן את צלחת הלוויין כדי שבורובסקי יוכל להשמיד את כל הסימביוטיים שכבשו אנשים ואנשי חיה במרחב העיר, טייגר מציע להשתמש בלוויינים של הוד התפתחותו כדי לפוצץ את הסימביוטיים ברחבי הכוכב עם התוכנה של בורובסקי, אך מודיע שאם יעשה טעות קטנה בהקלדת הקוד לחישה מרחוק כל המערכת תתפוצץ בחלל. בעת תיקון הצלחת על גג האוניברסיטה ג'ון חווה תקלה במשדר שהותקן עליו ומשנה צורה לאיש הזאב, ספיידרמן נאלץ להילחם בחברו בעוד שחבריהם שבתוך המעבדה של בורובסקי מוצאים את עצמם מותקפים בידי הסינופטיק. בתום הפרק לאחר שהכל הסתדר לספיידרמן וחבריו, ונום וקארנג' מתמזגים לישות אחת חדשה: "קינג קארנג'"! ויורדים למחתרת[2].
  • פרק 15: "חתול נשך לך את הלשון?" - ספיידרמן ותושבי הכוכב מנסים להתרגל למצב החדש מבלי רודנותו של הוד התפתחותו, ג'ון ג'יימסון והמורדים האנושיים מקימים ממשלה לצדו של לורד טייגר כמייצג אנשי החיה. הגובלין חוזר לחיק משפחתו ופיטר מרגיש בודד מתמיד. הוא נתקל בשלישיית אחיות אנשי חיה מגזע חתול סיאמי בשם "החתולות השחורות" שמבצעות מעשי שוד בעיר ושלצד יופין החיצוני הן גם מסוכנות מאוד.
  • פרק 16: "נייטוולקר" - העלילה מתרחשת בוושינגטון די. סי., לורד טייגר והממשלה החדשה מבקשים בן אנוש שיוביל את בני מינו לצד אנשי החיה, קארן אומיילי נבחרת לתפקיד. עם הזמן הקשר בינה לבין ספיידרמן מתהדק בניגוד לרצונו של ג'ון שחושק בה מהצד. מתנקש מסתורי מתחיל לתקוף את המורדים האנושיים ומביסם אחד אחרי השני, כאשר ספיידרמן מנסה להגן על חייה של קארן שסומנה כיעד האמיתי להתנקשות.
  • פרק 17: "מודל לחיקויי" - במאי איש חיה מפורסם מבקש לקנות לעצמו שם בקרב בני האדם ולכן מבקש לצלם סרט על גיבורם, ספיידרמן, שמסרב בתוקף לשתף עמו פעולה עד שמגלה כי השחקנית שלוהקה לתפקיד אהובתו נראית באופן מחשיד כמו מרי ג'יין ווטסון אליה הוא מנסה לחזור. הוא מגלה כי השחקנית הזאת קיבלה את פרצופה מאיש חיה בשם "סקראמבל" שיכול לשנות את פניהם של אנשים בהם הוא נוגע או שבאים עמו במגע. סקראמבל מחליט לנסות לפגוע בשחקנית לאחר דין ודברים ביניהם.
  • פרק 18: "ביקור בזק" - הישות החזקה ביותר של צבא הסינופטיק, "קינג קארנג'", חוזרת לנקום! הוא מצליח להתגבר על אדי ברוק וקליטוס קאסידי שכלואים בו ומנסים לברוח החוצה ומחפש את המחולל שדרכו הגיע הוד התפתחותו לארץ הנגדית כדי להחל במשימתו להפיץ את הסימביוטים ברחבי היקום, הגובלין מנסה להילחם בו אך נפצע קשה ומאלץ את ספיידרמן להיכנס לאקשן. פיטר לומד על מהות המכשיר שאותו רוצה הסינופטיק ומתכנן להשתמש בו כדי לשגר את עצמו בחזרה לכדור הארץ לאחר שהקרב יוכרע, אך במהלך המהומה של הקרב מתגלה כי ג'ון ג'יימסון שעקב אחרי הלוחמים נשאב בטעות פנימה עם נקודות הציון של כדור הארץ ושוגר הביתה כאשר המכונה נהרסת וספיידרמן נשאר מאחור בארץ הנגדית.
  • פרקים 19 עד 24 היו צריכים להכיל מסעות של ספיידרמן בעיר ניו יורק וברחבי הכוכב בחיפושו אחר ספינת החלל האחרונה שנותרה על הכוכב שמסוגלת להחזירו הביתה, הוא נתקל בליידי אורסולה שנהפכה לראש שוק שחור ברוסיה לאחר שנמלטה מארצות הברית, באלקטרו שהקים ממלכה קטנה משל עצמו כמו זאת של דוקטור דום בלטבריה, בפנתר השחור בזמן חיפושים בג'ונגלים של ואקאנדה, בחתולות השחורות ובעוד אויבים. הסדרה הייתה צריכה להסתיים בפרקים עוקבים (25–26) עם "המשך יבוא" ביניהם בהם הוד התפתחותו וסר ראם חוזרים זועמים וחזקים מתמיד לנקמה בספיידרמן לאחר שהמצב היה נראה אוטופי לבני האדם ואנשי החיה, ספיידרמן מצליח לבסוף להדוף אותם "אחת ולתמיד" (לפי האנגלית ייתכן שישגר אותם למימד אחר) ומוצא את החללית אותה חיפש כל הזמן, איתה הוא גם חוזר הביתה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פיטר פארקר - ספיידרמן: צלם בעיתון ה"דיילי ביוגל", באמצע שנות העשרים לחייו, נשוי למרי ג'יין, במהלך סיקור תקשורתי של מסעו של ג'ון ג'יימסון לארץ הנגדית, הוא נתקל בוונום וקארנג' המנסים להתגנב למעבורת החלל של ג'יימסון אך נכשל מלעצור בעדם בתור ספיידרמן, ומואשם בחיבול בטיסתו ובסיכון חייו של ג'יימסון, לאחר אירועי רדיפה והתגברות העוינות והשנאה כלפיו הוא מחליט לפרוש מתפקידו כספיידרמן ולנהל חיים נורמליים לצד אשתו ששכנעה אותו לפרוש, אך לאחר שמסתבר שג'יימסון שרד את הטיסה וזקוק לעזרה בדחיפות מחליט פארקר לצאת בעצמו לארץ הנגדית ולחלץ את ג'יימסון ממנה בתור ספיידרמן.
  • ג'ון ג'יימסון: אסטרונאוט שיוצא לבדו למשימת חקר של הארץ הנגדית, לאחר שהמעבורת שלו התרסקה ונלקחה ממנו, הוא מועבר לסדרת ניסויים שעורך בו הוד התפתחותו, שגורמים לו להפוך לאיש חיה למחצה: הוא נהפך לאיש זאב, שמשנה צורה בהחשפות ליונים שליליים או למתח חשמלי מסוים. לאחר שברח מהניסויים הללו, הוא חובר לארגון המחתרתי בשם "המורדים האנושיים" נהפך למנהיגם, לצידם הוא נאבק בשלטון הוד התפתחותו ואנשי החיה בארץ הנגדית ושואף להביא לסופו של המשטר המפלה בני אדם ולהביא לחירותם של בני האדם על הכוכב.
  • קארן אומיילי: קארן היא נכדתו של הוד התפתחותו מבלי שהיא מודעת לזה, אביה הוא בנו של הוד התפתחותו, שניתק עמו כל קשר לאחר שגילה כי הוד התפתחותו ערך ניסויים משונים באמה של קארן בעת הריונה, כתוצאה מניסויים אלה נולדה קארן עם יכולת זריזות וכוח מפותחים עד כדי כך שהיא מסוגלת להתמודד עם יריבים מסוכנים. היא חלק מהמורדים האנושיים ונחשבת גם לאחת מהאנשים המבוקשים ביותר בארץ הנגדית, ומנהלת קשר רומנטי עם ג'ון ג'יימסון.
  • דניאל ברומלי: הוותיק שבמורדים האנושיים, הוא חי ביחד עם משפחתו לפני שהוד התפתחותו עלה לשלטון, ולמעשה היחידי מהמורדים שזכה לחיות חיי חופש לפני המהפכה של אנשי החיה, הוא חשב במשך 50 שנה כי אחיו הבכור, גבריאל, חוסל על ידי אנשי החיה, אך גילה כי הוא למעשה עובד של הוד התפתחותו והחליט לנתק איתו כל קשר ואף גרם למפלתו.
  • גיט הוסקינס: גיט היה ילד שנלקח לסדרת ניסויים שערך סיר ראם, כעשר שנים לפני הגעת ספיידרמן לארץ הנגדית, כתוצאה מכך הוא נהפך לאדם בעל גוף עשוי תכריכים דמוי מומיה בעל כוחות על ויכולת שינוי צורה.
  • הגובלין: זוהי למעשה גרסתו הנגדית של הגובלין הירוק, והוא למעשה גיבור מאשר נבל. הוא דואג לשמירה על הסדר בעיר ומגן על בני האדם מסכנות הטמונות ברחובות הארץ הנגדית, הוא משגיח בעיקר על השכונה של נאוקו (שכלפיה יש לו רגש רומנטי), ועוזר לספיידרמן במלחמתו נגד הסימביוטים ומנסה לעזור לספיידרמן לחזור לכדור הארץ כדי שלא יפתח מערכת יחסים עם נאוקו. הוא נלחם באמצעות כלי לחימה טכנולוגיים מתקדמים, ונוהג לרחף בעזרת כנפיים מכניות במקום ברחפת כפי שנוהג ה"גובלין הירוק" מכדור הארץ. אף על פי שזהותו האמיתית היא סודית, ניתנו מספר רמזים במהלך הסדרה שרומזים שייתכן שהוא בעלה של נאוקו שנעלם לאחר שעזב את ביתם.
  • הנשר: גרסה נגדית לזו של הנשר מכדור הארץ, וגם הוא לוחם צדק מאשר נבל. הבז מהארץ הנגדית הוא למעשה איש חיה דמוי נשר שנלחם למען חירותם של בני האדם לאחר שהבין כי אף יצור חי לא צריך לחיות בתנאים וביחס שלו הם זוכים מצד אנשי החיה. הוא מופיע בפרק השביעי בלבד כשעזר לספיידרמן לחסל מפעל קוסמטיקה שהשתמש בבני אדם כשפני מעבדה, למרות שתוכנן שהוא יופיע שוב בעונה השנייה, הדבר לא יצא לפועל עקב ביטול הסדרה.
  • נאוקו יאמאדה-ג'ונס: בעלת הבית שבו חי פיטר בשכירות. נאוקו היא רופאה בעלת קליניקה המטפלת בבני האדם אשר חיים ב"מרתף" (האזור שמוגדר לחיי בני האדם בארץ הנגדית), היא חיה ביחד עם בנה, שיין. לאחר שפיטר הציל את שיין מאיש מכונה שיצא מדעתו, היא הסכימה לתת לו לגור שבועיים בחינם בביתה, עד שישיג לעצמו עבודה. במהלך הסדרה היא מטפלת בג'ון ג'יימסון עקב בעיית שינוי הצורה הפתאומיים שלו לאיש זאב, ובאדי ברוק שהופרד מהסימביוט שלו. בעלה עזב את הבית ויצא להצטרף למורדים האנושיים אך נעלם וגורלו בסדרה אינו ברור.
  • שיין יאמאדה-ג'ונס: בנה הצעיר של נאוקו, פיטר הציל אותו לפני שכמעט והותקף על ידי איש מכונה שהתקלקל. הוא מסתובב עם פיטר בתדירות גבוהה, ומעריץ את ספיידרמן לאור מעשיו.
  • אקס-51: איש מכונה מדגם ישן מאוד שנמצא באתר בניה, הוא היה אמור לסיים את שירותו ועבור השמדה, אך סירב לסיים את תפקודו בניגוד לרצונו, ספיידרמן (גם כפיטר פארקר) ושיין שפגשו בו יצרו איתו קשר חם וטיפלו בו. עקב התפתחות מסוימת שחלה אצלו, הוא החל לחשוב, להגות ולהרגיש כיצור חי נורמטיבי (למרות העובדה שהוא רובוט), ובעקבות יצר הצדק שלו הוא החליט להצטרף למאבק הצודק בעיניו בהוד התפתחותו ובשלטונו העריץ וחבר ל"מורדים האנושיים".
  • "המורדים האנושיים": ארגון מחתרתי שמורכב מדמויות בני אדם ניצבות שבראשם עומד ג'ון ג'יימסון, הם מהווים את כוח ההתנגדות והמרי להוד התפתחותו ולשלטונו העריץ בארץ הנגדית.

נבלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הוד התפתחותו: בן אדם שהגיע לארץ הנגדית בחיפוש אחר אוטופיה לאחר שכוכב הבית שלו נקלע למלחמה מזוויעה, הוא נחת על הכוכב כ-50 שנה לפני שג'ון ג'יימסון וספיידרמן עשו זאת, לאחר מכן הוא השתלב בחיי בני האדם שעל הכוכב והקים משפחה (בנו הוא אביה של קארן אומיילי, כך שייתכן שזהו שם משפחתו). לטענתו, גם בארץ הנגדית לא קיימת אוטופיה וחיים שלווים אלא רק אלימות ושנאה שהזכירו לו את כוכב הבית שלו, לכן הוא הגיע למסקנה כי בני האדם הם האשמים בדברים שליליים אלו והחליט לנסות וליצור בעלי חיים נעלים מהם. הוא החל להתעסק בגנטיקה ובהנדסת יצורים, ולאחר ניסיונות רבים הצליח ליצור את אנשי החיה, יצורים בעלי DNA של בעלי חיים שונים עם מאפיינים של בני אדם, שתחת הנהגתו השתלטו על הכוכב ודחקו את בני האדם לתחתית הסולם החברתי, עד למעמד השפל של אזרחים סוג ב', לאחר הכיבוש השתנו החיים בכוכב זה לחלוטין והוד התפתחותו נהפך לשליט הבלתי מעורער של הכוכב, ממשכנו שבטירת וונדגור.
  • לורד טייגר: מנהיגם של אבירי וונדגור, הוא למעשה איש החיה הראשון שנוצר. הוא למעשה איש חיה בעל מאפיינים של טיגריס, ובניגוד למעמדו הוא נוהג לכבד את בני האדם ולרחם עליהם.
  • ליידי אורסולה: אבירת וונדגור. ליידי אורסולה היא אשת חיה בעלת מאפיינים של דב, ולמעשה החזקה ביותר מבחינה פיזית מבין כל חברי הארגון. אורסולה היא זו שמנעה מספיידרמן לשוב לכדור הארץ עם "סולאריס 2" וגרמה לו בעקיפין להיאלץ להשמיד את החללית שיכלה להחזירו לביתו.
  • ליידי וורמין: אבירת וונדגור. ליידי וורמין היא אשת חיה בעלת מאפיינים של עכברוש, היא זריזה מאוד וחמקמקה, היא מאוהבת בספיידרמן, שלא מראה כלפיה שום רגשות חיבה.
  • סיר ראם: אביר וונדגור. סר ראם איש חיה בעל מאפיינים של כבש, הוא המדען של אבירי וונדגור, ודואג ליצור אנשי חיה וליזום תוכניות בניגוד לדעתו או מרותו של יוצרו, הוד התפתחותו, ולעיתים מוצג כבעל אופי בוגדני, מרושע, אכזרי וקיצוני בכל הנוגע להרג או פגיעה בבני האדם או בחייהם.
  • ונום: ונום הוא תוצר של מפגש בין אדי ברוק (כתב לשעבר בעיתון ה"דיילי ביוגל") וסימביוט חייזרי שיוצרים יצור חזק ומאיים במיוחד שמסכן הן פיטר פארקר והן את ספיידרמן עקב שנאתו העזה לשניהם וידיעת זהותו הסודית של ספיידרמן. ונום שזכה בסדרה זו לכוחות מחודשים וליכולת שינוי צורה לנוזלי (עם זאת הוא אינו משתמש ביכולת טווית הקורים שלו במהלך הסדרה), משתף פעולה לצד קארנג' בניסיון להביא לחורבן שלטון הוד התפתחותו ואנשי החיה מבפנים ולתחיית הסינופטיק. הוא וקארנג' עבדו תחילה אצל הוד התפתחותו שנתן להם משימה לעצור את ספיידרמן, מבלי שהוא יודע שהם בעצם עובדים ביחד עם הסינופטיק, ולמעשה משתלטים על כל יצור חי הנקלע לדרכם, במשך כל הסדרה הוא וקארנג' עסוקים ברקיחת מזימה הכוללת אמצעים מדעיים מסוכנים (כמו פצצה ביולוגית ומכלים כלשהם) שבסיומה יפרוץ הסינופטיק את המערה התת-קרקעית שבה הוא מצוי וישתלט על העולם בעזרת הפצת סימביוטים לכל עבר. בפרק 11, מופרד ברוק מהסימביוט שלו בהוראת הוד התפתחותו וספיידרמן נאלץ להחזיר לו את הסימביוט במטרה שאדי ימשיך לחיות (לאחר זמן כה רב ביחד ברוק פיתח קשר של תלות קיומית בסימביוט, וכך קרה גם לסימביוט שלו), ובפרק האחרון חווה ברוק התפצלות נוספת מהסימביוט שלו לפני התפרצות הסינופטיק, שאותה הוא חווה על בשרו כאיום מסוכן.
  • קרנג': קרנג' הוא תוצר של מפגש בין קליטוס קאסידי (עבריין מבוקש ומסוכן) לבין סימביוט חייזרי שיוצרים יצור מסוכן במיוחד. קרנג' שזכה בסדרה זו במראה חדש ובכוחות מחודשים וביכולת שינוי צורה לנוזלי, עובד לצידו של ונום בניסיון להביא לתקומת הסינופטיק המחודשת, הוא לוקח את המשימה ברצינות מרובה מזו של ונום ודואג לסינופטיק שיצליח להגיע לשיא עוצמתו כדי שיתפרץ וישתלט על כל האורגניזמים המאכלסים את הארץ הנגדית. בפרק האחרון מופרדים קאסידי והסימביוט שלו זה מזה, ולמעשה קאסידי חווה את התפרצות הסינופטיק על בשרו.
  • הסינופטיק: גזע חייזרים עתיק בעל מראה של טפילים שהגיע לארץ הנגדית מיליוני שנים לפני הגעתם של ונום וקרנג' אליו, והשתלט על צורות החיים שנתקל בהם על פני הכוכב (דינוזאורים), עד שנקלע למטאור שפגע בכוכב וגרם לו לרדת למחתרת שבמעמקי האדמה, שבה הוא שינה צורה לנוזל ביו-מסה ירוק שמחכה לחזור אל מעל לפני הקרקע, במשך כל הסדרה עוסקים ונום וקארנג' בניסיון להביא לשחרורו של הסינופטיק ממעמקי האדמה כדי שהוא יצליח להשתלט על הכוכב, ולשלוט בכל בעלי החיים הנמצאים בו - בין היתר בני האדם ואנשי החיה כאחד - תחת שליטה סימביוטית.
  • "הצייד": גרסה נגדית לקרייבן הצייד מכדור הארץ. ה"צייד" הוא למעשה צייד ראשים שכיר שנשכר על ידי סר ראם לטפל בספיידרמן שהחל לצבור אהדה בקרב בני האדם שחיים בארץ הנגדית. הוא אחד מבין בני האדם הבודדים שחיים ב"קומת הגג" (אזור המיועד למחיית אנשי החיה). הוא משתמש ברעלים מיוחדים המשפרים את יכולותיו הפיזיות ונותנים לו יכולות על טבעיות ותגובות של בעלי חיים, אך גם מסכנות את בריאותו ומקצרות את תוחלת החיים שלו בחצי. הוא הצליח לחשוף את זהותו של ספיידרמן, אך ספיידרמן גרם לו לבלבול כשהציג את עצמו כפיטר פארקר וספיידרמן בו זמנית באמצעות תכסיס שהכין. לבסוף, ספיידרמן הצליח לנצח אותו וגרם לו לוותר על ניסיון נוסף להתעסק איתו, מופיע בפרק השישי בלבד.
  • פייר דרייק: איש חיה בעל מאפיינים של פטרוזאור שיצר סר ראם, שהתפאר בו כ"יצור שאפילו הוד התפתחותו היה מתגאה בו אילו היה יוצר אותו". פייר דרייק הוא האחראי במפעל של חברת הקוסמטיקה "יופי חייתי" (שעורכת ניסויים בבני אדם בניגוד לרצונם) והוא גם בעל יכולות תעופה ויריית אש מפיו. לאחר שנלחם בספיידרמן ובבז בפעם הראשונה והתגבר עליהם, ספיידרמן הצליח להביס אותו בפעם השנייה שנלחמו באמצעות גילוי החולשה שלו ותקיפתו באמצעותה.
  • "אבירי וונדגור": אנשי חייה המוצגים כאבירים בראשם עומד לורד טייגר, הם המשמר העליון של הארץ הנגדית ופועלים נגד המורדים האנושיים.
  • אלקטרו: זוהי למעשה גרסה נגדית של אלקטרו מכדור הארץ. אלקטרו הזה הוא איש חיה בדמות צלופח, אשר משתמש ביכולתו לשלוט בחשמל לצורך הגנה עצמית, הוא היה האחראי על תחנת הכוח שהמורדים השתלטו עליה בפרק 8, שאיפתו הייתה להפוך ל"אביר וונדגור". הוא נלחם בספיידרמן והובס על ידי איש הזאב (ג'ון ג'יימסון) שנפל עליו מבלי שהתכוון לכך וגרם לו להיכנס לשער חשמלי שבו היה עומס יתר.
  • גבריאל ברומלי: אחיו הגדול של דניאל ברומלי. הוא ומשפחתו עברו להתגורר בניו יורק לפני עליית הוד התפתחותו לשלטון, ובמהלך המהפכה שבמהלכה עלו אנשי החיה לשלטון הופרד מבני משפחתו למשך עשרות שנים. דניאל חשב שהוא אינו בחיים ולכן שמר כל השנים הללו את הטבעת שלו, בפרק העשירי אבירי וונדגור מציעים לדניאל עסקה: הוא יסגיר לידיהם את ספיידרמן ובתמורה הוא יזכה לראות שוב את אחיו. דניאל נענה לעסקה ונקלע למשבר אמון חריף עם ספיידרמן (שמחשיב אותו כבוגד) בעקבות כך, השניים מחליטים להוציא את אחיו ה"כלוא" מטירת וונדגור, אך זה מתגלה כעובד מרצון של הוד התפתחותו יותר מאשר אסיר שלו (הוא עובד בתחנת טיהור הידרודינמית שמופעלת על ידי אנשי חיה דמוי אקסולוטל מקסיקני המצויים בתוך מכלי ענק המחוברים לגנרטורים), הוא מתכנן להסגיר את דניאל ואת ספיידרמן לידי הוד התפתחותו, בעיצומו של הקרב בין האחים, נופל גבריאל אל תוך מכל אנשי האוקסולוטל המסוכנים וגורלו אינו מתואר. דניאל טען כי במשך כל השנים האלה, ציפה בציפייה למפגש עם אחיו, אך לאחר שגילה את האמת על אחיו, הוא אינו מעוניין עוד בקשר איתו וזרק את טבעת המזכרת שלו ממנו אל התהום.
  • דוקטור בורובסקי: פרופסור למדעים ולרפואה באוניברסיטת אמפייר סטייט של הארץ הנגדית, הוא היה המורה של נאוקו בימי הלימודים האקדמיים שלה. בפרק 11 הוא מקבל פנייה מהוד התפתחותו לפצל את הסימביוט של ונום מן הגוף האנושי שלו, ולאחר שהצליח להשיג את הסימביוט והחל במחקר על היצור הנ"ל, ספיידרמן הצליח להחזיר את הסימביוט לאדי ברוק שהיה זקוק לו כדי להמשיך לחיות, לאחר שונום נוצר שוב, הוד התפתחותו שולח את סר ראם שיטפל בבורובסקי בעזרת "עונש" משלו, למרות שלא הובהרה הכוונה. בורובסקי הוא איש חיה בדמות של זוחל ככל הנראה מסוג לטאה מקורננת טקסנית.
  • אנשי מכונה: רובוטים, אשר נשמעים למרותם של אבירי וונדגור ומשמשים למעשה ככוח הביטחון המשטרתי של שלטון הוד התפתחותו בכוכב.

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "אנשי החייה": מוטציות של בעלי חיים בעלי תכונות אנושיות שנוצרו על ידי הוד התפתחותו במטרה להחליף את בני האדם בכוכב מהם סלד.
  • "הדחויים": אנשי חיה שנמלטו מהשמדה על ידי הוד התפתחותו שמצא אותם כ"לא מתאימים" לתנאי החיים שהוא מתכנן להסדיר בארץ הנגדית. לאחר שנמלטו ממעבדת הניסויים שבאטלנטיק סיטי הם החלו לנהל את חייהם בקהילה מבודדת שמסתתרת מתחת לפני הקרקע תחת הנהגתה של פרימה (אשת חיה בדמות פרפר), הם סייעו לספיידרמן להגיע לחללית שיכלה להחזירו לכדור הארץ.
  • מר מיניאו: המוציא לאור של עיתון ה"דיילי בייט" (מקבילו של ה"דיילי ביוגל" בארץ הנגדית). הוא המעסיק של פיטר בעת שהותו בכוכב זה כצלם תמונות של ספיידרמן שנתפש בעיני בני האדם כ"גיבור מסתורי שהופיע לפתע בארץ הנגדית", ולדבריו של פיטר הוא מזכיר לו את ג'יי ג'ונה ג'יימסון. הוא נקרא על שמו של וויל מיניאו, מפיק הסדרה.
  • מרי ג'יין ווטסון-פארקר: אשתו של פיטר, מנסה לשכנע אותו לזנוח את קריירת הלוחמה בפשע כספיידרמן ולחיות חיים נורמטיביים, היא מופיעה בפרק הראשון בלבד, כשביתר הפרקים היא מופיעה בזכרונותיו של פיטר מכדור הארץ כאשר הוא חי בארץ הנגדית.
  • ג'יי ג'ונה ג'יימסון: מופיע בפרק הראשון בלבד, הבעלים והמוציא לאור של עיתון ה"דיילי ביוגל", והמעסיק של פיטר. בעקבות הופעתו של ספיידרמן בעת קריאת העזרה של בנו הוא חושד כי ספיידרמן חיבל בטיסת בנו לארץ הנגדית בזדון, ומוציא פרס של 10 מיליון דולרים למי שיוכל להסגיר את ספיידרמן או לעזור בלכידתו, מה שמלבה את השנאה בעיר ניו יורק כלפי ספיידרמן.
  • ריד ריצ'רדס: ריד ריצ'רדס מוזכר בפרק הראשון על ידי פיטר, כמי שהננוטכנולוגיה שיוצרת את חליפת הספיידרמן החדשנית "נלקחה בהשאלה" ממעבדתו. ריד ריצ'רדס מוכר גם כ"מיסטר פנטסטיק" מארבעת המופלאים.
  • דודה מיי: למרות שהיא אינה מופיעה בסדרה עצמה (היא מופיעה בשיר הפתיחה), הדודה מאי מוזכרת על ידי פיטר בתחילת פרק 11 כשפיטר אומר כי הוא מקווה ש"היא לא דואגת לו יותר מדי" (היות שהוא הודיע לעולם ממעבורת החילוץ שהוא "מצטרף לספיידרמן במסעו לארץ הנגדית" לפני שיצא לדרכו לשם כדי לכסות על עקבותיו - שכן אם פיטר פארקר יעלם בזמן שספיידרמן נמצא בכוכב אחר, זהותו הסודית של פיטר עלולה להתגלות).
  • ניק פיורי: ראש סוכנות הביון S.H.I.E.L.D, הוא מופיע בפרק הראשון כשהוא משגיח על המעבורת "סולאריס 2" שאמורה לצאת למסע לחילוץ ג'ון ג'יימסון מהארץ הנגדית, כאשר הוא נתקל בספיידרמן המנסה להיכנס למעבורת הוא תוקף אותו, אך ספיידרמן משכנע אותו כי אין אדם אשר המשימה להחזרת ג'יימסון מתאימה לו יותר מאשר לו עצמו, לאחר מכן פיורי מניח לו לצאת לדרכו.
  • הקטור יאמאדה-ג'ונס: בעלה של נאוקו. הוא היה איש מוצלח מאוד שהיה אחד מבני האדם האחרונים שעסקו בחברה בבעלות אנשי חיה, אך עם הזמן קרסה החברה שבה עבד והוא נותר מחוסר עבודה כחלק מהשתלטות אנשי החיה על החיים בכוכב, בעקבות זאת הוא החל להסתגר בחדר העבודה שלו ושקד בעבודה שאותה לא חשף בפני איש, לבסוף הוא החליט להצטרף למורדים האנושיים ולהילחם בהוד התפתחותו ובשלטונו, עד שעזב את הבית ולא שב יותר לחיק בני משפחתו, הוא השאיר להם מכתב שבו נטען שהוא נלחם את המלחמה הזאת בשבילם. למרות שהוא יוצר קשר באופן חשאי עם נאוקו מדי פעם ומודאג מהקשר שנוצר בינה לבין פיטר פארקר. הוא מוצג במספר פרקים כאדם שגרתי שחי ברחוב, אך בסוף פרק 5 מתגלה כי הוא מוצג כלבוש בתלבושת מחשידה וכאדם בעל כוחות על (הוא כעס על הקשר בין נאוקו ובין פיטר, והכה באגרופו בקיר, שנשבר לחלוטין כתוצאה מכך). ייתכן והוא הגובלין הירוק של הארץ הנגדית (בעקבות רמזים שניתנו לכך במהלך פרקי הסדרה).
  • פיל: ידיד של נאוקו שנלקח בניגוד לרצונו לשמש כ"שפן מעבדה" לניסויים של חברת הקוסמטיקה שנקראת "יופי חייתי", ספיידרמן והבז מצליחים לחלץ אותו ואת יתר בני האדם שהיו במפעל כשפני ניסיונות לשחררם לחופשי מפעולות החברה.
  • קליף: בנה של מטפלת הבית שעבדה בביתו של הבז, לאחר שקליף והבז התחברו ונהיו לחברים טובים במיוחד, למרות השוני הגזעי ביניהם (הבז הוא איש חיה וקליף הוא בן אדם), יצא הבז ביחד עם חבריו הגזעניים לשרוף בניין של בני אדם, שבו התגורר קליף, לאחר שקליף ראה כי מי שעמד מאוחרי שריפת ביתו היה הבז הצעיר הוא החל לבכות, מאז לא פגש יותר הבז את קליף, אך לטענת הבז הבעת פניו של קליף ההמום והבוכה שינתה את חייו וגרמה לו להקדיש אותם לעזרה לבני האדם ולמלחמה בקיפוחם ושנאתם מצד אנשי החיה.

ליין קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסדרה יצא גם ליין קומיקס, שרץ במשך 6 חודשים (6 חוברות) ששלוש החוברות הראשונות מתבססות על שני פרקי הסדרה הראשונים בעוד ששלוש החוברות הנותרות סיפרו סיפורים מקוריים שלא התרחשו בסדרה המצוירת, אך הקומיקס בוטל גם הוא לאחר 6 חוברות בלבד עקב הביקוש הנמוך.

לסדרה נעשתה התייחסות גם בשתי חוברות קומיקס של סדרת "Webspinner Tales of Spider-Man" (בחוברות מספר 14 ו-15), שבהן מופיע ספיידרמן בחליפה מהסדרה הנ"ל, לאחר שנקלע למימד מקביל בעת מרדף אחרי קארנג', השניים מוצאים עצמם במאבק שנפרס על שתי חוברות שבהן מתחרים השניים המייצגים שני יסודות "טוב" ו"רשע" בקרב שאליו חוברים גם יצורים מקומיים מן המימד שאליו הגיעו.

הפצת הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלהי 2009, האתר הרשמי של מארוול הודיע על כך שסדרות האנימציה של החברה יועלו לשרת שלהם לצפייה ישירה בחינם, את "ספיידרמן ללא גבולות" ליוותה פרסומת כי העלאת הסדרה (שפרק ממנה הועלה בכל יום חמישי) לרשת נתמכת על ידי חברת פנסוניק כספונסר. הסדרה הועלתה במלואה לשירות הצפייה בתשלום של אמזון ב-2014[3].

ב-13 בנובמבר 2019, הועלתה הסדרה במלואה לשירותי הסטרימינג של דיסני פלוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]